Példa Másolja a vágólapra a mintaadatokat az alábbi táblázatból, és illessze be őket egy új Excel-munkalap A1 cellájába. Ha azt szeretné, hogy a képletek megjelenítsék az eredményt, jelölje ki őket, és nyomja meg az F2, majd az Enter billentyűt. Szükség esetén módosíthatja az oszlopok szélességét, hogy az összes adat látható legyen. Képlet Eredmény =VÉL() 0-nál nem kisebb, de 1-nél kisebb véletlen szám változó =VÉL()*100 Nullánál nem kisebb és 100-asnál kisebb véletlen szám =INT(VÉL()*100) 0-nál nem kisebb és 100-asnál kisebb véletlenszerű egész szám Megjegyzés: Amikor a munkalap újraszámolásához képletet vagy adatokat ír be egy másik cellában, vagy manuálisan újraszámolja a munkalapot az F9 billentyűvel, a VÉL függvényt használó bármely képlet eredményeként új véletlenszerű szám jön létre. További segítségre van szüksége? Kérdéseivel mindig felkeresheti az Excel technikai közösség egyik szakértőjét, vagy segítséget kérhet az Answers-közösségben. Lásd még Mersenne Twister-algoritmus VÉLETLEN.
Egy véletlenszámú cellára kattintunk. A képletsorban válassza ki a képletet. Nyomja meg az F9-et. ÉS ENTER. Ellenőrizzük az első mintából származó véletlenszámok eloszlásának egyenletességét az eloszlási hisztogram segítségével. A függőleges értékek tartománya a frekvencia. Vízszintes - "zsebek". RANDBETWEEN funkció A RANDBETWEEN függvény szintaxisa (alsó korlát; felső korlát). Az első argumentumnak kisebbnek kell lennie, mint a másodiknak. Ellenkező esetben a függvény hibát fog kiadni. Feltételezzük, hogy a határok egész számok. A képlet elveti a tört részt. Példa a függvény használatára: Véletlen számok 0, 1 és 0, 01 pontossággal: Hogyan készítsünk véletlenszám-generátort Excelben Készítsünk véletlenszám-generátort egy bizonyos tartományból származó érték generálásával. A következő képletet használjuk: = INDEX (A1: A10; INT (RAND () * 10) +1). Készítsünk véletlenszám-generátort a 0 és 100 közötti tartományban 10-es lépéssel. Válasszon 2 véletlenszerű értéket a szöveges értékek listájából.
A legismertebb példák a lottók vagy az online kaszinók. Hiszen ha az ilyen sorozatokról kiderül, hogy nem teljesen véletlenszerűek, és valaki nyomon tudja követni bennük a sorrendet, nyugodtan alkalmazhatja ezt a tudást a saját érdekei szerint. Így 1873-ban Joseph Jagger brit mérnök hat asszisztensével együtt elment a kaszinóba, és elkezdte felírni a számokat a rulett kerekekre. Képzeld, de azt tapasztalta, hogy az egyik rulettkeréken egyes számok sokkal gyakrabban jelennek meg, mint mások, pl. nem olyan véletlenszerűek! Ekkor kezdett pénzt fogadni ezekre a számokra. És bár a kaszinó tulajdonosai gyanították, hogy valami nincs rendben, és az asztalok helyről-helyre rendezésével próbálták valahogyan orvosolni a helyzetet, ez nem segített rajtuk. Jagger a jelenlegi árfolyamon összesen mintegy 5 millió dollárt nyert tőlük. A kriptográfiában véletlenszerű számokra is szükség van, például a hálózati forgalom titkosításához vagy banki tranzakciók végrehajtásához. Ha a véletlen számokból generált sorozatok könnyen észlelhető mintázatúak, a támadók elfoghatják a kimenő forgalmat, és kárt tehetnek a felhasználó számítógépében, vagy ellophatják bizalmas adatait.
KÖZÖTT függvény További segítségre van szüksége?
A következő függvényt használjuk: = NORMINV (RAND (); 100; 1, 5). Az Excel kiszámította, hogy mely értékek vannak a valószínűségi tartományban. Mivel a 100 rubel költségű termék előállításának valószínűsége maximális, a képlet gyakrabban mutat 100-hoz közeli értékeket, mint mások. Térjünk át a grafikon felépítésére. Először létre kell hoznia egy táblázatot a kategóriákkal. Ehhez osszuk fel a tömböt pontokra: A kapott adatok alapján normális eloszlású diagramot tudunk majd alkotni. Az értéktengely az intervallumban lévő változók száma, a kategóriatengely a periódusok. Generátor leírása Ingyenes online generátorunk véletlenszerű egész számok generálására szolgál. Könnyen használható például a lottó nyerőszámának, egy sorsolás vagy pályázat nyertesének meghatározására. Az egyidejűleg generált számok száma: 1-től 999-ig. Alapértelmezés szerint egy szám jön létre. Az elérhető számok tartománya 1 és 99 999 999 között van. Ebben az esetben a tartomány végső értékének nagyobbnak kell lennie, mint a kezdeti érték.
Az eredmény véletlenszám lesz a cellában 0 és 1 között. 2. példa: Véletlen számok előállítása 1 és 10 vagy 1 és 100 között A véletlenszerű szám létrehozásához használt egyenlet általános formája a megadott tartományon belül van: = RAND () * (magas - alacsony) + alacsony ahol a Magas és Alacsony a kívánt számtartomány felső és alsó határait jelöli.