Bár várakozásaimra némiképp rácáfolt pozitív értelemben, mert katasztrófát vártam, és a szerepet mégis elénekelte. Mimihez különösen szép, puha, bársonyos színű, a középfekvésben erőteljes, a 2. és 3. felvonás zenekarán átszóló, fortében és pianóban egyként hatásos orgánum szükséges, de Sáfár Orsolya hangja nem ilyen. Színe világos, kicsit éles, amely a harmadik felvonásban minden erejét megfeszítve átjön a zenekaron, viszont valószínűleg a próbákon megerőltetett hang középen vibrál és gyakran lebeg, nem képes hatásos, szívet melengető pianókra sem. A hangi hiányosságoknál számomra sokkal nagyobb gondot jelentett azonban alakítása: Netrebkónak sikerült a rendezésben elképzelt lányfigura hidegsége ellenére hangjával egy kandalló melegségét sugároznia, Sáfár végig megmaradt annak a hebrencs, ellenszenves lánynak, akinek első színpadra lépésekor látszott. Színészi eszközeit változatlanul erősen korlátozottnak tartom: legyen szó bár Nanettáról, Laurettáról vagy most Mimiről, a színpadon mindig ugyanazzal a játékkészlettel operáló Sáfár Orsolyát látom.
A használt holmi mind Nyugatról érkezik, megvesszük akármilyen hibával is, és ha az Puccini szentimentalizmustól megszabadított Bohémélete, még tapsolunk is hozzá. Kovács János karmester és a jobb rendezésre hivatott énekesek meg is érdemelték. -IVA- Rózsaszín főkötő helyett csillámos rózsaszín kalap, avagy a mai kor követelményei Mikor először híre járt, hogy az Operaház vezetősége bizonyos értelemben megunva a Nádasdy-Oláh jegyezte klasszikus Bohémélet-produkciót, és azzal párhuzamosan az Erkel Színházban általuk korszerűnek gondolt új rendezésben hoz színre egy másikat, rögtön Damiano Michielotto 2012-es salzburgi rendezése jutott eszembe. Nem vagyok általában az átértelmezések és modernizálások nagy barátja, de az a Bohémélet nem csak meggyőző volt, hanem egyenesen felkavaró és magával ragadó előadás is. Mikor az is kiderült, hogy az új pesti előadás rendezőjének is az ifjú olasz művészt hívták meg, aki a salzburgi előadás ismétlésére kapott megbízást, az első kérdés, melyet magamnak feltettem az volt, hogy lehet-e kétszer ugyanabba a folyóba lépni?
A rénszarvasokról a többség már elítélően nyilatkozott, lehet, hogy ez mégsem a gimnazista korosztálynak való látványelem volt, azt érezték többen, hogy kisiskolásnak nézik őket. A ruhákat elemezve csak egy (fiú) vette észre, hogy valamivel korábbi divatra utalnak, amelyre ésszerű magyarázat, hogy egy korábbi salzburgi előadás újrarendezése ez. Bevallom, nekem ez fel sem tűnt, már csak azért sem, mert ennyire nem figyelem szorosan a divat irányzatait. A szereplők megítélésénél kifejezetten érdekes volt, hogy a Horváth István-Bakonyi Anikó páros összeillőségét szélsőségesen ítélték meg, talán a hatvan százalék gondolta úgy, hogy "tökéletes" páros, míg a maradék azt, hogy közük nincs egymáshoz. De mindenki fontosnak tartotta őket. Ugyancsak mindenki túlságosan elnyújtottnak és így már unalmasnak tartotta a haldoklási jelenetet, rövidítették volna, így nem hatotta meg őket. (Hát igen, át lehet a felszínt helyezni a mába, de az opera alapvetően nem fog ettől megváltozni. ) Az összes dolgozatíró, talán két kivétellel Sándor Csabában látta meg azt a bohémet, aki valóban hitelesen fiatal és természetes játékával felkeltette az érdeklődésüket.
Mivel a bohém társaság pénze már elfogyott, csak a ki nem fizetett számlát hagyják hátra a visszaérkező Alcindorónak. III. felvonás Ködös, hideg hajnal a Barrière d'Enfer környékén, Párizs határában. Mimì Marcellót keresi, aki a szomszédos fogadóban él Musettával. Elpanaszolja fájdalmát, hogy Rodolfo állandóan féltékenykedésével gyötri, és azt hangoztatja, hogy váljanak el. Mindketten szenvednek, mégsem tudnak elszakadni egymástól. Marcello megígéri, hogy beszél Rodolfóval. Mimì elindul, és elrejtőzik egy közeli fa mögé. Kilép a kocsmából Rodolfo, és bevallja barátjának, hogy ma is ugyanolyan forrón szereti Mimìt, mint szerelmük első pillanatában. De a nő halálos beteg, csak az segíthet rajta, ha elválnak, és Mimì talál valakit, aki megfelelő életkörülményeket tud biztosítani számára. Hangos zokogás árulja el Mimì jelenlétét: mindent hallott. Miközben Musetta és Marcello – ki tudja, hányadszor – összevesznek, Mimì és Rodolfo könnyek között határozza el, hogy ha eljön a tavasz, elválnak egymástól.
A Nádasdy-rendezésben Mimìt Kele Brigitta, Musettát Rőser Orsolya Hajnalka, míg a 2. 0-ban Mimìt Sáfár Orsolya, s Musettát pedig Rácz Rita alakította pompásan. Emellett a karmesteri pódiumnál Kocsár Balázst váltotta Daniele Callegari. A zenével tehát nem volt gond, sőt. Foglalkozzunk kicsit tehát azon dolgokkal, amelyekben eltérés mutatkozott. Ahogy az Opera honlapján olvashatjuk, vannak legendás opera-előadások, mint például a Nádasdy-rendezés, amely Oláh Gusztáv díszletében már-már színháztörténeti bravúrral 1937 óta van az Opera műsorán, és ez idáig közel kilencszáz előadást ért meg. Mint már említettük, a felújított, Michieletto Damiano-rendezés 2016-ban került színpadra. Mindkét díszlet nagyon jól működött. Ezúttal a felújított előadásé is, pedig ahogy már jeleztem, nem mindig vagyok kibékülve a felújított operákkal. (Ezt írhatjuk az én elitista számlámra is, de mondjuk a Kékszakállú díszletében az tükör objektíve szörnyű volt. ) Például az óriási ablak a háttérben az első és a negyedik felvonásban kifejezetten jó ötlet volt, s egészen szépén működött, de azért azt meg kell jegyeznem, hogy nagyon nem kockáztattak az előadás készítői; leszámítva az anakronisztikus környezetet, tulajdonképpen hagyományos díszletekről és jelmezekről van azért itt szó.
Vannak legendás operák. Ilyen ez a fiatal párizsi bohémek történetét elmesélő Puccini-mű, amelyben az operairodalom egyik legszebb románca egy kialudt gyertyával és egy elveszett kulccsal kezdődik. Vannak továbbá legendás opera-előadások, mint például ez a Nádasdy Kálmán-rendezés, amely Oláh Gusztáv varázslatos díszletében már-már színháztörténeti bravúrral 1937 óta van az az Opera műsorán, és ez idáig közel 900 előadást ért meg. Karmester: Kocsár BalázsRodolfo: Boncsér GergelySchaunard: Sándor CsabaMarcello: Szegedi CsabaColline: Köpeczi SándorMimì: Angela NisiMusetta: Sáfár OrsolyaBenoît: Rezsnyák RóbertAlcindoro: Szüle TamásParpignol: Ninh Duc Hoang LongSzövegíró: Giuseppe Giacosa, Luigi IllicaRendező: Nádasdy KálmánSzínpadra állította: ifj. Palcsó SándorDíszlettervez: Oláh GusztávJelmeztervező: Márk TivadarJegyvásárlás: ITT
Az OPERA Gyermekkara (karvezető: Hajzer Nikolett) A makrancos királylány című meseoperából ad elő részletet, a Magyar Nemzeti Balett művészei a Hat tánc című koreográfiát mutatják be, míg a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei a Hunyadi László című operából a Palotást adják elő. Az est keretében ugyancsak részletet láthat a közönség a Mentesítő mentőhajó című, az OPERA saját gyártásában készülő dokumentumfilmből, ami Ruttner Kata rendezésében dolgozza fel az Erkel Színház 70 évadát. A farsang búcsúszavai gálaest háziasszonya Keszei Bori, rendezője Aczél András. A Magyar Állami Operaház 2013-ban hat év kihagyást és egy szerény helyreállítást követően egyebek mellett azzal a céllal is nyitotta újra az Erkel Színházat, hogy az előadások megtartására átmenetileg alkalmassá tett teátrum az Andrássy úti dalszínház tervezett korszerűsítése idején is biztosítani tudja az OPERA működését. Az Operaház újranyitásával párhuzamosan eljött az idő, hogy az Erkel Színház elmaradott infrastruktúrájának átfogó és szükségszerű korszerűsítése ismét előtérbe kerülhessen.
Operabérlet gyógyszerészeknek - Magyar Gyógyszerészi Kamara A Magyar Állami Operaház Patikus Bérlet néven bérletsorozatot indított gyógyszerészek számára, amely négy Erkel színházbeli el? adásból áll: 2016. október 2., 19. 00 óra: Puccini: Bohémélet 2016. november 5., 11 óra: Puccini: Tosca 2017. január 29., 18 óra: Verdi: Aida 2017. június 25., 11 óra: Venekei / Dés: A vágy villamosa Természetesen? Milne-t és Karinthyt idézve? a gyógyszerészek? rokonai, barátai és üzletfelei? számára is nyitott a lehet? ség a vásárlásra. A bérletek ára 900 és 9700 forint között mozog. De ez nem minden! A bérleteseknek lehet? ségük nyílik egy további el? adásra 50%-os engedménnyel jegyet venni! Ez Liszt Ferenc egyetlen operája, a Don Sanche 2017. június 4-i el? adása. Ezen kívül további kedvezmény, hogy még négy, Operaházbeli el? adásra bérletenként 1-1 jegyet 30% kedvezménnyel válthat a bérlet birtokosa. A bérleti tájékoztató megtalálható az Opera honlapján (), illetve nyomtatott formában az Operaház és az Erkel Színház el?
Így lenne jó máról a holnapra jutni, aggódás és cselekedeteink túlelemzése nélkül. Látjuk a mellékhatásokat, de azt is, hogy mennyire jól kezelhetőek. Minden rendben is lenne, csak ne jönne a betegség és a halál, akkor lehetne akármeddig ilyen önfeledten élni bele a vilá nem, a mű negyedik felvonásában velük együtt szembesülünk azzal, hogy vége a felhőtlen játszadozásnak, és muszáj komolyan venni az életet és értékelni a körülöttünk élőket addig, amíg még lehet. A négy férfi által alkotott baráti kör minden tagja ráébred erre Mimi halálakor, nemcsak a költő, és valószínűleg mindnyájuk életét-művészetét megváltoztatja majd ez az élmény, csak az a kérdés, hogy mennyi időre... KÖZÖNSÉG Az előadás előtt a szokott módon Hábetler András tartott bevezetőt. A diákságot nagyon hatékonyan sikerült felbuzdítani a tapsolásra, "normális" előadáson sosem hallunk ilyen tapsorkánt, ugyanakkor az sem észlelhető, hogy néhányan csak nem akarják a tombolást befejezni. A közönség magatartása azt mutatja, hogy még van feladat az operába szoktatással, olyannyira, hogy az én tanítványaim ki is akadtak a többiek bunkóságán, azaz a tizenévesek mércéjével mérve is túlzásba esnek némelyek.
A Bohémélet 2. 0 az idei évadban négy alkalommal kerül színre, az előadásokat Kovács János vezényli. A főszerepeket Boncsér Gergely, Sáfár Orsolya, Haja Zsolt, Szakács Ildikó, Nagy Zoltán és Kiss András alakítja. További részletek az Operaház honlapján olvashatók. Kritikánk a salzburgi előadás DVD-felvételéről A salzburgi előadás trailere