Az útjukat nehezítő akadályokban az újkori magyar történelem eseményeire ismerhetünk rá Sára Sándor költői képein keresztül. Csütörtök este Szomjas György betyárvilágának egy korai darabja, a Rosszemberek, és az ezredforduló utáni magyar vígjáték emblematikus mozija, a Csak szex és más semmi közül választhatjuk ki a kedvünkre valót. Pénteken ismét látható Deák Kristóf Oscarral jutalmazott kisjátékfilmje, a Mindenki, kora délután pedig Kincsem is újra rajthoz áll. Az esti programról a Kovács Vera-Szűcs János-Halmos Aladár trió gondoskodik Gaál Béla megunhatatlan klasszikusában, a Meseautóban. A hétvégén egy másik régi ismerőssel, az Egy szoknya, egy nadrággal is találkozhatunk, szombat délután pedig a Magyar Kenyér filmjeinek fontos darabja, Szőke András Bakkermanja kerül terítékre. A csodálatos Pékember kalandjait szombat este 2017 egyik legnépszerűbb magyar mozifilmje, a Brazilok követi, amely korábban nekünk sem okozott csalódást. "A Brazilok egyrészt príma közönségfilm, másrészt olyan, hiánypótló alkotás, amivel az alkotók tabut törnek, amikor mélyszegénységben élő kortárs magyar falusi embereket, cigányokat és nem cigányokat mutatnak be életszerűen, szerethetően és szórakoztatóan. "
31 Nemek közötti különbség a felsőbb osztályú szereplők esetében jelentkezik: míg a felső középosztály rendre vissza-visszatérő módon és arányaiban hasonlóan van jelen mind a férfiak, mind a nők esetében, a hierarchia csúcsán álló osztály inkább férfi-, mint női szereplőkkel reprezentálja magát: felső osztálybeli női főszereplők csak bizonyos években tűnnek fel (összesen 7 évben), míg a férfi főszereplők esetében a jelenlétük a jellemzőbb (összesen 11 évben hiányoznak). A vagyoni helyzet árnyaltabb képet és több nemek szerinti különbséget mutat (lásd 3. és 4. ábra). Az átlagos vagyonú szereplők száma mindkét nem esetében kiugróan a legmagasabb, a szegénység viszont csak a férfi szereplőknél mutat (2012 kivételével) állandó, egyenletes jelenlétet, a nők esetében több évben (1989, 1995, 1997, 2002, 2012) is elmaradnak a szegény főszereplők. A jómód ellenben majdhogynem gyakrabban kíséri a hősnőket, mint a szegénység: arányaiban nagyon hasonlóan, ugyanakkor sokkal egyenletesebben jellemzi a nők anyagi körülményeit.
A váratlanul kialakuló egyensúlyi helyzetben a hallgatag lány mintha nemcsak otthonra, hanem családra is találna, munkaadói korábban tragikusan elveszített lányukat látják benne. De a látszatboldogság egyik pillanatról a másikra foszlik szét: Anna kapcsolatok, munka, szállás és pénz nélkül marad, amikor udvarlóját megismerik a munkaadói, és a fiú szakít a lánnyal, akit a családhoz tartozónak hitt. De míg Anna története nem totális kudarc és veszteség, csak a szerencsétlen körülményektől való totális függés története, az Érzékek iskolája Lilije, vagy a Vérvonal kamaszlányai úgy csúsznak anyagilag is lejjebb, hogy eleve alig volt valamijük. Az elkövetett gyilkosságokkal az érzelmi veszteségért bosszút álló fiatal lányokat a körülmények és a rossz döntések összjátéka tolja a törvényszegés és erkölcsi lecsúszás területére. Ehhez hasonlóan a törvénytelenség mezejére sodródnak a Miskolci bonniésklájd, de két vígjáték, A nagy postarablás (Sőth Sándor, 1992) és a Balekok és banditák (Bacsó Péter, 1996) hősnői is.
SZÍNHÁZ - THOMAS BERNHARD: HELDENPLATZ A KAMRÁBAN A nácizmus természetéről szóló mű és Máté Gábor színészi bravúrja. FILM - WOODY ALLEN: BLUE JASMINE Megdöbbent, egy bonyolult női sorstragédiával. FICZA ISTVÁN AJÁNLJA: KÖNYV - JEHUDA KOREN ÉS EILAT NEGEV: LÉLEKBEN ÓRIÁSOK VOLTUNK Egy Magyarországtól elszakított erdélyi magyar zsidó liliputi család élete: megjárták Auschwitzot, majd Izraelben telepedtek le. SZÍNHÁZ - PINTÉR BÉLA ÉS TÁRSULATA: A 42. HÉT A színészek kiválóak, a főszereplő, Csákányi Eszter hiteles, érzékeny és lenyűgöző alakítást nyújt. ZENE - CECILIA BARTOLI SACRIFICIUM CÍMŰ CD-JE Farinellinek állít emléket, és hihetetlen énektechnikájával varázsol el mindenkit. Megnyugtat, kikapcsol.
Sőth krimi-komédiájában egy kisszerű, pitiáner csapat, apja és fia áll elő a nagy ötlettel, amiben a szerető, Mari (Udvaros Dorottya) is tettestárs: a lakótelepi postát megnyitása előtt saját zsebre kezdik üzemeltetni, de az ügyeskedés nyereségét végül saját, még simlisebb ismerőseik fölözik le. Bacsó szatírájában Piroska (Györgyi Anna) bébiszitterként egy balekként induló, majd egyre piszkosabb ügyekbe keveredő, "sikeres" bűnöző barátnője lesz, míg végül a hazudozásba belefáradva elhagyja ő anyagi lecsúszás csak néhány kivételes esetben érint jobb anyagi körülmények között élő, magasabb társadalmi osztályú hősnőket. Míg A hét nyolcadik napjának hősnője figyelmetlensége és hiszékenysége miatt veszíti el kertes házát, a Szűzijáték (Nyíri Kovács István, 2006) groteszk vígjátékában a harminchoz közeledő Anna (Kenéz Anikó) azért veszi igénybe egy cég szolgáltatásait, hogy ártatlanságát elveszítse, holott a megfelelő partner (szégyenlős albérlője személyében) mindvégig ott volt a lakásában; a Szűzűző Kft.
A házassági mobilitás az 1945 előtti magyar film tipikus felfelé mobilizálódási útja volt, Vajdovich Györgyi "szerelmikarrier-történeteknek" nevezi azokat az 1931 és 1945 közötti filmeket, amelyekben a nők házasság révén kerülnek jobb anyagi helyzetbe és (vagy) magasabb társadalmi pozícióba. Lásd Vajdovich: Szende titkárnők, kacér milliomoslányok. 9. Ebben a korszakban a vígjátéki sikernarratívák felére (109 film 52%-a) jellemző az, hogy a főszereplők így lépnek feljebb; ez zömében nőkkel fordul elő (az esetek 69%-a), de a férfi főszereplőkkel is gyakran megesik. Lásd Lakatos: "Aki dolgozik, az nem ér rá pénzt keresni". 35 a rendszerváltás után a házasság nem kizárólagos oka és egyedüli garanciája a társadalmi státuszváltásnak, de a párkapcsolat vagy férfitársaság több filmben is felgyorsítja a folyamatokat. A Liza a rókatündér groteszk-szürreális, meseszerű világában a cselédlány hiába örökli meg egykori munkaadója lakását, ettől nem lép automatikusan feljebb a társadalmi ranglétrán; az átokkal sújtott párkeresés gyötrelmei közepette végül megtalálja igazi szerelmét, felemelkedése a nyomozó Zolival kötött házassága után teljesedik ki, ekkor lesz személyautóval a világot járó, modern feleség.